Koolhydraatarm Dieet

De waarde van een koolhydraatarm dieet
Na vele tientallen jaren uitzoeken lijkt nu dan eindelijk het dieet gevonden te zijn dat mensen op ene gezond gewicht kan brengen en houden. Het gaat natuurlijk over het koolhydraatarm dieet. Koolhydraten zijn voedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft, maar die al snel overvloedig kunnen zijn en zo dus kunnen zorgen voor overgewicht. Het is dus goed om te weten wat dit dieet inhoudt en wat voor voordelen je eruit kunt halen. Er zijn namelijk allerlei redenen aan te voeren om dit dieet te willen volgen. Ook wanneer je op dit moment op een gezond gewicht zit.

Het dieet uitgelegd
In de eerste plaats is het belangrijk om een goede uitleg over het koolhydraatarm dieet te geven. Het is een voedingspatroon waarbij je koolhydraten in je voeding vermindert, dus niet uitsluit. De koolhydraten die je uit je voeding snijdt vervang je door vet en eiwitten. Het is dus niet direct de bedoeling dat je minder gaat eten. De samenstelling van je maaltijden zal vooral anders moeten zijn. Op die manier kan je er meer voordeel uit halen en kan je enkele kilo’s aan gewicht verliezen. Het is dan wel van belang dat je dit dus juist aanpakt.

Soorten koolhydraten
Wat belangrijk is om te weten als het over koolhydraatarm eten gaat, is dat je moet weten welke koolhydraten je nog wel mag eten. Er zijn namelijk allerlei verschillende varianten. Je hebt bijvoorbeeld snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn vaak bewerkte koolhydraten terwijl langzame koolhydraten natuurlijke koolhydraten zijn. Het gevaar voor je lichaamsgewicht zit hem in de snelle koolhydraten. Deze vind je dan ook terug in voedingsmiddelen die niet goed voor je zijn. Denk aan snoep, koek en frisdrank. Denk echter ook aan bijvoorbeeld witbrood en witte pasta. Ook hier kan het probleem blijken te zitten voor jou.

De balans vinden
Als je een koolhydraatarm dieet gaat volgen, dan is het niet de bedoeling dat je als een gek alle koolhydraten die je in je huidige voedingsschema kunt vinden gaat wegwerken en vervangen. Het is belangrijk dat je heel gericht te werk gaat. Zo zijn er bijvoorbeeld ook aanhangers van koolhydraatvrij eten. Dit is echter geen goed idee. Het lichaam heeft de koolhydraten nodig om op een gezonde manier te functioneren. Dat betekent dus dat het vooral zaak is om de juiste balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten te vinden. Juist in die balans is de grootste winst te boeken. Door hier goed op te letten kan je op een gezond gewicht komen.

De voordelen
Het is belangrijk om de voordelen van het koolhydraatarm dieet goed te kennen. Natuurlijk is het belangrijk om te weten dat je er goed mee kunt afvallen. Daarnaast zijn er nog andere belangrijke voordelen. Zo zorgt dit dieet dat de aanmaak van insuline in je lichaam afneemt. Dit is om allerlei redenen heel belangrijk voor je gezondheid. Het verlaagt bijvoorbeeld je kans op diabetes. Daarnaast zal het ook je eetlust helpen afnemen. Eiwitten die je ter vervanging gaat eten zorgen namelijk voor een veel sneller gevoel van verzadiging. Dit helpt je ook bij het afvallen.

De nadelen
Als het gaat over de nadelen van het koolhydraatarm dieet, dan is het natuurlijk opnieuw belangrijk om naar de balans te kijken. Je begint aan dit dieet om de balans positief te herstellen. Je hebt de afgelopen tijd te veel koolhydraten binnengekregen en gaat daar nu in minderen. De keerzijde is natuurlijk dat je hier te streng in bent en je dus juist te weinig koolhydraten binnenkrijgt. Er zijn een aantal belangrijke natuurlijke bronnen van koolhydraten, denk bijvoorbeeld aan peulvruchten. Deze kunnen je helpen om op het juiste niveau van je dagelijkse behoefte aan deze voedingsstof te komen. Maak hier dus gebruik van.

Een schema
Het is heel goed mogelijk om het juiste koolhydraatarme dieet te gaan volgen. Hier hoef je ook niet direct heel veel werk voor te doen. Dat kan je doen door bijvoorbeeld de vele bruikbare schema’s die er zijn te gaan volgen. Aan de hand daarvan weet je dus precies wat je op welk moment ongeveer moet eten om de juiste weg te blijven volgen. Dit maakt het ook een stuk gemakkelijker om het vol te houden. Het is dus helemaal niet nodig om dit zelf allemaal uit te gaan vinden. Let wel goed op de betrouwbaarheid van de bron.